19TH
ATHENS
DIGITAL ARTS
FESTIVAL

Η λέξη Canny προέρχεται από την Αγγλοσαξονική ριζά  ken που σημαίνει γνώση, κατανόηση, αντίληψη, συνεπώς η λέξη uncanny αναφέρεται σε κάτι το οποίο βρίσκεται έξω από την γνώση ή/και την αντίληψη κάποιου. Ενώ ο όρος αρχικά χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει το συναίσθημα απέναντι σε ανθρωπόμορφα όντα με μυστήρια ή/και με μεταφυσικά χαρακτηριστικά, σήμερα περιγράφει το συναίσθημα του οικείου άλλα ανησυχητικά παράξενου. Κυρίως αναφέρεται σε άψυχα αντικείμενα τεχνολογικού χαρακτήρα που επιχειρούν να προσομοιώσουν την πραγματικότητα.

Με την υπερανάπτυξη της τεχνολογίας άλλα και την δυνατότητά της να μοιάζει στην ζωή, ερχόμαστε ολοένα και περισσότερο αντιμέτωποι με αυτό το συναίσθημα. Τα Ρομπότ, τα φωτορεαλιστικά τρισδιάστατα μοντέλα, τα προσθετικά μέλη, η εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα, αλλά και όλων των ειδών οι προσομοιώσεις, πολύ συχνά μας βρίσκουν κάπου ανάμεσα στο δέος και την ανατριχίλα. Ενώ ακόμα και στην καθημερινότητα μας, η ευρεία  χρήση των αλγορίθμων του διαδικτύου, της τεχνητής νοημοσύνης, τα κοινωνικά δίκτυα, οι διαδικτυακές  πλατφόρμες, τα μεγάλα δεδομένα κ.λ.π. δημιουργούν  το ίδιο φαινόμενο, εγείροντας σκέψεις γύρω από την ισορροπία του ψηφιακού χώρου με την πραγματική ζωή.

Ο όρος που εμφανίζεται από το 1837, έχει τραβήξει την προσοχή πάρα πολλών στοχαστών, ψυχολόγων και φιλοσόφων, ανάμεσα στους οποίους οι Frederick Nietzsche, Ernst Jentsch , Sigmund Freud και Jacque Lacan. Έχει αναλυθεί ως αποτέλεσμα θύμησης καταπιεσμένων συναισθημάτων και παρορμήσεων – πραγματων που έπρεπε να μείνουν κρυφά -, ως διανοητική αβεβαιότητα απέναντι στην ατελώς τέλεια προσομοίωση άλλα και ως αδυναμία αναγνώρισης του καλού και του κάκου, της ευχαρίστησης και την δυσαρέσκειας που δημιουργεί άγχος για το τι είναι πραγματικό.  Με την τεχνολογία στο επίκεντρο, δημιουργήθηκαν μετεξελίξεις του όρου όπως το uncanny valley που αναφέρεται στον ανθρωπομορφισμό στην ρομποτική, και το digital uncanny που αναφέρεται στην ψηφιακή κουλτούρα και το πως αυτή μας κάνει να νιώθουμε προβλέψιμοι από τις μηχανές που περιμένουν την κάθε μας κίνηση, αμφισβητώντας τον εαυτό μας και επανεκτιμώντας την σχέση μας με τις μηχανές και κατ’ επέκταση με όλα τα εξωτερικά μας ερεθίσματα.

Τι είναι όμως αυτό που θεωρούμε uncanny (ανοίκειο) σήμερα Είναι οι προσομοιώσεις της πραγματικότητας ή έχουμε τόσο συνηθίσει σε αυτές που τελικά είναι ανοίκεια η πραγματικότητα; Νιώθουμε έτσι απέναντι στις μηχανές γιατί μας μοιάζουν ή επειδή μας κάνουν να νιώθουμε ότι μοιάζουμε εμείς σε αυτές; Τι γίνεται με τα όντα τα οποία επιλέγουν να γίνουν λιγότερο όμοια με τον άνθρωπο( transhumanism – posthumanism);  Τι συμβαίνει και γιατί με τα δικαιώματα των μηχανών και των ρομπότ;

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ψηφιακών Τεχνών Athens Digital Arts Festival, καλεί καλλιτέχνες, επιστήμονες, διανοητές και τεχνολόγους, καθώς και κάθε άλλου τύπου δημιουργούς, να συμβάλλουν με τα έργα τους στην εξερεύνηση του σημερινού ορισμού για το uncanny. Οι αιτήσεις για το 19ο ADAF festival με τίτλο Welcome to the Uncanny στις αντίστοιχες κατηγορίες Installations, Video Art, Performances, Web Art, Animation, Digital Image, VR/AR, Games, Talks, Workshops, Music, Kids (που περιλαμβάνει όλες τις προηγούμενες με περιεχόμενο για παιδιά) είναι ανοιχτές μέχρι την 1η Φεβρουαρίου. Όλες οι αιτήσεις αφορούν το σύνολο της 19ης  διοργάνωσης, φυσικής και διαδικτυακής οι οποίες θα λάβουν χώρα την άνοιξη και το φθινόπωρο το 2023 αντίστοιχα. Οι καλλιτέχνες θα ειδοποιηθούν μέσω μειλ για την πορεία της αίτησής τους και λεπτομέρειες σε σχέση με την πιθανή παρουσίαση της δουλειάς τους σε μια ή και όλες τις μορφές του φεστιβάλ.

Καλώς ορίσατε στο ανοίκειο…

/*

THE UNCANNY

Πρόσκληση συμμετοχής: